Két különböző fűtőkészüléről beszélunk: Vizes illetve levegős állófűtésről.
A vizes állófűtés:
A vizes állófűtések azzal a nagy előnnyel rendelkeznek, hogy a motor mellett a jármű belsejét is felmelegítik, megszűnik a hidegindítás.
Általában a motortérbe kerül beépítésre, vízkörre történő csatlakozással. Ezek a készülékek a járműmotor fűtőkörébe vannak kötve, így a hűtőfolyadéknak adják le a hőt. Egy komplett szerkezet melyben gyakorlatilag egy vízforgató és egy melegítő szolgáltatja a meleg vizet, mely keringve leadja a meleget.
Az utastér légterét a jármű gyári fűtőberendezésén keresztül fűti úgy, hogy a befúvó ventillátort bekapcsolja. Általában ilyenkor kell egy erősebb akkumulátor is.
Egyes típusoknál, főleg buszokba, teherjárművekbe épített készülékeknél, amelyeknek utasterében huzamosan tartózkodnak vagy alszanak, szobatermosztát is szerelhető. A gyárilag szerelt pótfűtések csak akkor működnek, ha jármű motorja jár. Ezek is átalakíthatók állófűtés üzemre.
A levegős állófűtés:
A készülékek közös tulajdonsága, hogy a jármű üzemanyagát elégetve fejlesztenek hőt, elektromos energia igényük pedig csekély. Például egy levegőfűtő készülék maximum 25 Watt elektromos teljesítményt vesz fel, és óránként 2,2 deciliter üzemanyagot fogyaszt, leadott fűtőteljesítménye 2000 Watt. A berendezés biztonságos működését elektronikus vezérlő egység elektronikus vezérlő egység vigyázza, és folyamatosan figyeli a fűtött helyiség hőmérsékletét. A kívánt hőfokon a készülék teljesítményét leszabályozza, ha pedig így is emelkedik a hőmérséklet, lekapcsol. Amikor a beállított érték alá csökken, újra indítja a fűtést, teljes fokozaton. A fűtőtt levegőt szigetelt csöveken, elosztókon, és állítható kifúvókon át vezetjük az utastérbe. Takarékosságból meg lehet oldani az állófűtést kizárólag radiátorokkal is, amelyek így a motor melegét hasznosítják. Azonban, a radiátorokkal való fűtés túl sok hőt von el, ezért vizes készülék beszerelése szükséges. Állófűtés nélkül a járműmotor hőmérséklete az üzemi hőfok alá süllyed, ami a motornak igen káros. A vizes készülék, a motor előmelegítésére, és az utastér fűtésére alkalmas, akár menet közben is.