Télen nagyon idegesítő tud lenni a jég az autónkon. Szinte minden reggel úgy indul a nap, hogy az ember levakarja az üvegről a rájuk fagyott párát, havat. Jégoldó spray-t használunk, ami nem igazán környezetbarát megoldás, ráadásul sokba is kerül. Jéggé dermedt ujjakkal a jeget levakarni nem igazán mulatságos.
A motor ketyeg, elképesztő a környezetszennyezés és benzinpocsékolás, de így elindulás után legalább nem fagy az ember lehelete a szélvédőre. És a legrosszabb: ha a hideg motorba a hideg olajat nem tudja megforgatni a gyenge akkuról táplált önindító, hidegen esetleg be sem indul a motor.
A hidegindítás utáni első kilométereken a 35-40 liter/100 kilométeres fogyasztástól áll égnek a hajunk, ilyen esetben még a legkorszerűbb autók is ennyit fogyasztanak. Fűtés persze nincs, ha túl hamar ráhúzzuk a fűtést, a lassabban bemelegedő motor miatt még tovább tart a didergés.
Ezekre a rossz dolgokra találták ki az állófűtést. Előszőr csak a luxusautók tulajdonosai tudták megfizetni. Utólag sem olcsó, de ha hosszútávon gondolkodunk, akkor talán megtérül az állófűtés ára.
Állófűtéssel rögtön meleg a hűtővíz, a motor gond nélkül beindul. Állófűtéssel jóval kissebb a hatalmas fogyasztással járó hidegüzem. Emellett kevesebb a káros anyag levegőbe történö kiengedése..
Meghosszabbodik a motor élettartama is, mivel a kopások legnagyobb része hidegindításnál keletkezik.Légbefúvós állófűtést leggyakrabban a nagyobb teherautósok építtetnek be haszonjárműveikbe, amivel a motor járatása nélkül megoldható a kabin melegen tartása. Személyautókban jelenleg a felső kategóriában látni gyakrabban állófűtéses autót, a vizes rendszerek terjedtek el. Először a hűtővíz hőmérsékletét emeli az állófűtés, majd az utastérfűtés radiátorán át melegítí az utasteret. Amikor a hűtővíz eléri az 50 fokos hőmérsékletet, a készülékek kikapcsolnak. A meleg utasterű autó üvegeiről leolvad a jég, a hó sem fagy rá az ablakokra.
Léteznek elektromos állófűtések. Ezek a berendezések olcsóbbak az üzemanyagkályhásoknál, de használhatóságuk is korlátozott, mivel csak konnektorról működnek.
Üzemanyagkályhás rendszerekben az égéstérbe csepegtetett és ott elégő üzemanyag adja a meleget. A berendezéseket az autó hűtőkörébe kell kötni, és az üzemanyagtartályhoz csatlakoztatni. A hőt ventilátorokkal lehet eljuttatni az utastérbe, ami terheli az akkumulátort.
Óránként a motor hengerűrtartalmától függően 2-7 deci üzemanyagot égetnek el a fűtőkészülékek. Az állófűtés üzemanyagigényét ellensúlyozza az alacsonyabb fogyasztás, mivel a motor szinte rögtön üzemi hőmérsékletén dolgozik.
A motor-előmelegítő elemek kiválasztásánál a motor típusát (dízel vagy benzines), a hűtővíz mennyiségét (szinte mindig víz, egész ritkán levegő ) kell figyelembe venni..
Különösebb karbantartást nem igényel az állófűtés, 2-3 évente a rendszer tisztítására lehet szükség, a lerakódott égéstermék eltávolítására. Az állófűtés rendszerek ki lehet egészíteni szellőztetési funkcióval, ami nyáron segít a szellőztetésben.
Különszolgáltatás például a távirányító, amely maximum 600 méteres körzeten belül használható. Webasto készülékek telefonhívással is vezérelhetők. Használatuk egy telefonhívás díjába kerül. A telefonról indítható állófűtés már inkább a luxust, mint a kényelmet szolgálja.
Ahhoz viszont, hogy az ember a fagyos időben is jól érezze magát az autóban, mindenképpen érdemes az állófűtésre áldozni.