HÍREK, újdonságok
[eseménynaptár]
Autóklíma FÓRUM
mindenre válaszolunk
Alkatrész WEBÁRUHÁZ
[24 órában nyitva]
BUDAPESTI
szervizek, üzletek
VIDÉKI
szervizek, üzletek
Média ajánlatunk
hirdessen nálunk!

Amit az autókímáról tudni kellene

A mai autós komfortérzetét nagyban befolyásolja, ha autójában van klímaberendezés, hiszen mindenkinek jobb a közérzete, ha a dugóban poroszkálva nem izzad a letekert ablak mellett, és nem szívja a kinti kipufogógázt.

Miért is jó a klíma az autóban? Az autóklíma előnyeit télen-nyáron egyaránt élvezhetjük. A nyári melegben kellemesebbé és elviselhetőbbé teszi az utazást, és nem fulladunk meg a gázokban és pollenekben gazdag levegőtől, télen pedig segíti az autó gyorsabb párátlanítását: a fűtés közben bekapcsolt klíma segítségével könnyebben megszabadulhatunk a szélvédőre telepedett párától; megóvja az ablakokat a páralecsapódástól, javítja a látási viszonyokat, így elősegíti a biztonságos vezetést.

Ma már az autók nagy része gyárilag beszerelt klímaberendezéssel rendelkezik. Amelyik nem, azokba utólagosan lehet beszereltetni.

A gyári klímának többféle változatát ismerjük: (pl.: manuális, fél-automata, automata), melyek azonban nem csak a kezelés módjában különböznek egymástól. Az automata klímánál csábító lehet, hogy "egy gombnyomással" be lehet üzemelni. Ez indításkor valóban így van, ehhez a luxushoz azonban minimum három hőmérőre, három mozgatómotorra és egy vezérlő egységet van szükség. Azonban nem árt tisztában lenni azzal, hogy ezek közül egy meghibásodása az egész rendszer működésképtelenségét okozhatja. Egyes típusoknál a központi számítógép még a motorolaj cseréjének az intervallumát is figyeli, amennyiben késik, ez a klíma letiltását vonja maga után. A manuális klímánál mindent magunk végzünk, a hőmérséklet beállításától kezdve a levegőmennyiség beállításáig.

Fontos a helyes használat 

A klíma használatát hajlamosak vagyunk eltúlozni, ami az emberek eltérő hőérzetéből ered. A jó beállításhoz figyelembe kell venni, hogy milyen színű az autónk, mekkora és milyen üvegfelületet ér a nap, le van-e takarva a műszerfal, esetleg fóliázott-e a járgányunk. A klímát a napon álló autóban sem szabad magunkra irányítani, mert izületi, légúti problémákat, fül- és szembetegséget okozhat. Érdemes kicsit letekert ablaknál, teljes fokozatban középre és a szélvédőre fújatni, menet közben. (Aki bírja, az fújathatja lábra is.) Ha már egy kicsit lehűlt a levegő, akkor kapcsoljuk a ventillárolt alacsonyabb fokozatra és húzzuk fel az ablakot.

Karbantartás 

Kis odafigyeléssel és minimális ráfordítással magunk is gondoskodhatunk autóklímánk megfelelő működéséről.

A helyes és hatékony működéshez hetente legalább egyszer kapcsoljuk be a készüléket! (Még ha egész rövid időre is.) Az optimális működés elengedhetetlen feltétele, hogy a levegő útjában ne legyen eltömítődés, sem belül, sem pedig kívül a hűtők között. Ennek érdekében a gépkocsi szellőző-rendszerének levegőjárataiból mindenféle szennyeződést el kell távolítanunk, hiszen ezek rontják a hatásfokot.

Az éves ellenőrzést azonban jobb, ha szakember végzi. Évente legalább egyszer látogassuk meg a szakszervizt: ilyenkor az általános ellenőrzés mellett lehetőség van a pollenszűrő cseréjére, valamint a klímaberendezés gombátlanítására is. Sok esetben tapasztaltam, hogy ezekre egyáltalán nem fordítanak figyelmet, pedig sok kellemetlenségtől kímélhetjük meg magunkat, ha ezekre is odafigyelünk.

A motortérben általában egymás mögött elhelyezkedő víz és klímahűtők között nyáron felhalmozódik a szemét és falevél. Ehhez társul a télen előttünk haladó autó által felvert sós hólé, amit ha tavasszal nem takaríttatunk ki, hamar megeszi az alumínium alkatrészeket, ráadásul a hűtőteljesítmény is erősen csökken. Ha a szűrő piszkos, a keresztül áramló levegő mennyisége kevesebb lehet, ami csökkenti a klíma hatékonyságát. (A szűrő anyagát illetően választhatunk a papír és szénszűrő között: a szénszűrős ugyan drágább, de ez a pollent is megszűri). A gombátlanítást érdemes összekötni a pollenszűrő cseréjével. Gyakran eldugulhat a kondenzvíz kivezető csöve. Az eldugult csőben aztán a felgyülemlett állott vízben hamar elszaporodnak a gombák, és ettől az utasterünk büdös lesz.

A kondenzációs folyamat normális velejárója az autó alatt keletkező víztócsa, különösen akkor, ha párás a levegő.

Szerviz

Ha berendezés nem működik megfelelően, azonnal kapcsoljuk ki és keressünk fel egy szakszervizt, ahol eredeti alkatrészeket, speciális műszereket és szerszámokat használnak, valamint megfelelő műszaki ismeretekkel rendelkeznek.

Balesetes sérülés után érdemes mindig klíma szárítószűrőt is cserélni, mert ez nyitott rendszer esetén rövid időn belül eldugul a levegő páratartalma miatt. Ha ezekre a dolgokra fordítunk tavasszal egy kis figyelmet, akkor autóklímánk hosszú ideig kifogástalanul fog működni.